۱۳۹۶ دوشنبه ۱ آبان
پست الکترونیک نقشه سایت انگلیسی
سلامت سالمندان
تاریخ به روزرسانی: 1393/10/25
تكريم سالمندان
پيران مايه خير و بركت زندگي بوده و وجودشان در ميان جمع و خانواده همچون پيامبري درميان امت است.(حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله)
خداونددرمورد تكريم والدين ميفرمايد:هرگاه يكي از آن دو (پدر يا مادر)يا هردونزد تو به سن پيري و سالمندي رسيدند،به آنان اف مگو،آنان راطرد مكن وبه آنان به سخن كريمانه بگو وبال فروتني را ازروي رحمت وشفقت براي آنان بگستر،وبگو :پروردگاراهمانگونه كه مرا درخردسالي ام تربيت كردند،تو نيز بر آنان رحمت آور .
سالمند شدن يك موفقيت است كه بايد به آن افتخار كنيدزيراشما باياري خداوند متعال،در طول عمر برخطرات،سختي ها و بيماري هاي بسياري فائق آمده ايدتابه اين دوره برسيد.در فرهنگ ما همواره"پيرشدن "دعاي خيري است كه بدرقه ي راه كودكان مي باشد.بسيار خوشحاليم كه اين دعا براي شما اجابت شده است. دوران سالمندي مانند دوران كودكي يا جواني، يكي از مراحل زندگي است، با اين تفاوت كه دوران كودكي و جواني سرشار از انرژي و تلاش است ولي دوران سالمندي همراه با تحليل قوا و كاهش ميزان فعاليتهاي فيزيكي مي باشد.تا قبل از اين قرن ، ميانگين عمر بسيار پايين بود. اما امروزه بهبود وضع تغذيه ، پيشرفتهاي چشمگير پزشكي و ارتقاي سطح بهداشت ، سبب افزايش ميانگين عمر گرديده است. وجود تعداد روز افزون سالمندان در اكثر كشورها ، موجب شده كه مقامات دولتي و برنامه ريزان اجتماعي، توجه بيشتري به اين مسئله ابراز نمايندو به وضع مقررات اجتماعي مطلوبتري برايآنان همت بگمارند چراكهبا وجود حمايت مالي فرزندان به ويژه در كشورهاي آسيايي، هنوز هم اتكاي سالخوردگان به تأمين اجتماعي بسيار است.
takrem
 
takrem3
تغذيه سالمندان
سازمان جهاني بهداشت در بيانيه‌اي تحت عنوان «جديدترين توصيه‌هاي بهداشتي در خصوص مصرف مواد غذايي» اعلام كرده است كه عامل اصلي چاقي و بيماري‌هاي مزمن در جهان مصرف موادغذايي فرآوري شده است و از دولت و ملت‌ها درخواست كرده است كه از مصرف اين نوع غذاها كه حاوي چربي اشباع شده و نمك و قند هستند، بكاهند.
چربي اشباع شده بيشتر منشاء حيواني دارد. در اين بيانيه از سوي كارشناسان و متخصصان بين‌المللي سازمان جهاني بهداشت درخواست شده است كه مردم مصرف ميوه و سبزيجات و تحرك و فعاليت بدني بيشتر را در زندگي روزانه خود بگنجانند.
سايت اين سازمان در گزارش جديدي آورده است: با توجه به خطر زياده روي در مصرف غذاهاي ناسالم، قرار است يك راه‌كار جهاني براي كاهش بيماري‌هاي قلبي، سرطان، ديابت، چاقي و پوكي
استخوان تهيه و اجرا شود.
اين دانشمندان مردم جهان را تشويق مي‌كنند كه به رژيم غذايي متعادل و سالم روي آورند و مصرف نمك، قند و چربي اشباع شده را كاهش دهند. آنها تغيير در سبك زندگي مردم را عاملي مي‌دانند كه باعث شده اعضاي خانواده‌ها فرصت كمتري براي نشستن سر يك سفره پيدا كنند و كودكان به جاي فعاليت جسمي به تماشاي تلويزيون و انجام بازي‌هاي رايانه‌اي بپردازند.
سازمان جهاني بهداشت در تازه‌ترين دستورالعمل خود در خصوص ويژگي‌هاي غذاي سالم اعلام كرد: در يك رژيم غذايي سالم و مفيد كربوهيدرات‌ها مثل نشاسته و قند طبيعي بايد 55 تا 57 درصد رژيم غذايي را تشكيل دهند، قند غليظ (مثل شيريني‌ها) بايد كمتر از 10 درصد باشد،10 تا 15 درصد از غذاي روزانه بايد پروتئين باشد، 15 تا 30 درصد از چربي تشكيل شده باشد كه چربي اشباع شده نيز حداكثر10 درصد رژيم غذايي باشد، نمك كمتر از پنج گرم در24 ساعت مصرف شود و بالاخره اين كه روزانه حدود 400 گرم سبزيجات و ميوه تازه مصرف شود. در ضمن روزانه يك ساعت نيز فعاليت بدني براي هر فرد سالم ضروري است.
بنا براين گزارش، در حدود يك ميليارد نفر از كل جمعيت جهان چاق هستند كه از اين تعداد 10 درصد با بحران چاقي شديد دست به گريبان هستند.
taghzieh
taghzeh
روابط زناشويي سالمند
گروهي فكر مي كنند كه رابطه ي زناشويي خاص جوانان است گرچه تمام تحقيقات از كاهش ميل جنسي در افراد سالخورده خبر مي دهد ولي ممكن است تأثيرات همدوره اين روند را اغراق آميز جلوه داده باشد است.در صورتي كه هرچند با افزايش سن اين روابط به تدريج كم مي شود،اما در مقابل رابطه ي عاطفي و صميميت بين زن و شوهر بيشتر مي شود مردان و زنان سالخورده مي گويند اين مرداست كه تعامل جنسي را متوقف مي كند.در اغلب فرهنگ هاي روستايي و قبيله اي،از سالخوردگان انتظار مي رودكه فعاليت جنسي داشته باشندو اين فعاليت در مردان و زنان تا اواخرعمر رايج است.اما در كشورهاي غربي،آميزش جنسي در سن پيري را تأييد نمي كنند.برنامه هاي آموزشي كه سالخوردگان را از تغييرات عادي و مرتبط با سن در عملكرد جنسي آگاه مي كنند و اين ديدگاه را تقويت مي كنند كه آميزش جنسي در طول بزرگسالي ادامه مي يابد،نگرش جنسي مثبت را بالا مي برند.در خانه هاي سالمندان،بايد به مراقبت كنندآموزش داده شود تا حقوق ساكنان را براي داشتن زندگي خصوصي كه امكان ابراز ميل جنسي را فراهم مي آورد،تضمين كنند.
azdvaj
فعاليت بدني سالمند
در دوران سالمندي ظرفيت قلبي-عروقي،توان جسماني و ظرفيت هوازي كاهش مي يابد.حداكثر اكسيژن مصرفي بين سن 25تا75سالگي به طور متوسط يك درصدساليانه كاهش مي يابد.اين ميزان كاهش در مردان وزنان بي تحرك تقريبا 2برابر افراد فعال ازنظرفيزيكي است.از نظر تركيب بدني بافت چربي افزايش يافته وتراكم استخواني كاهش مي يابد.عملكردعصبي عضلاني وسرعت انتقال عصبي كاهش مي يابد.فشارخون در حال استراحت نيز افزايش مي يابد.حركات سريع عضلاني بابالا رفتن سن كاهش مي يابد و ممكن است نسبت به كاهشس حداكثرتوان عضلاني محسوس تر باشد.انعطاف پذيري مفاصل بابالارفتن سن به تدريج مختل مي شود،بنابراين فعال بودن بدن درهنگام روز از وقوع بسياري از مشكلات شايع پيري جلوگيري مي كند.ورزش بدني موجب مي گرددكه كالري اضافي ازدست برودوجريان خون استخوان ها افزايش و ذخيره ي كلسيم تشديد شود.
varzesh

 
تعداد بازدید: 667
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
خراسان جنوبي- شهرستان درميان - خيابان وحدت - جنب فرمانداري -شبكه بهداشت ودرمان
تلفن: 32124790-056     دورنگار: 32123848-056   كدپستي     E-mail: shabakeh-darmian[@]bums.ac.ir
 
ورود اعضاء
خروج
Powered by DorsaPortal